Krita 3.: Krómtoll diófapácban

Hol tartunk most?

Mindeddig a lavírozásos technikákat mutattam meg nektek, ami a valóságban tusrajzzal indul (itt is), majd akvarellel ráfestünk a tusra (a valóságban), de a Kritában egy rétegel alább tesszük ezt, tehát aláfestünk.

Az eddigi technika a “cel shading” volt, amit gyakran alkalmazunk képregényeknél, illusztrációknál, rajzfilmeknél.

Az elnevezésben a cel a celluloidra utal. Régen átlátszó celluloid lapokra festették a rajzfilmek figuráit: Először kihúzták a körvonalakat, aztán megfestették az alapszíneket, majd egyszerű foltokkal árnyalták.

Kép: A vörös teknős ( francia-japán animációs film, 2016 )

Először én hoztam a túsrajzot.

Aztán vázlatot kellett átrajzolnotok.

Melyik volt nehezebb. A kihúzás vagy az aláfestés?

A kihúzás sokatoknál még bátortalanabb, bizonytalanabb. De ennek elsajátítása ezeken a kicsi táblákon némi gyakorlást kíván…

Vonalvezetés

Szóval itt vagyunk a vonalvezetés kérdésénél.

Emlékszel, milyen volt, amikor írni tanultál?

Kínlódva formáltam az f-betűket, 10 egy sorba, van még 11 sor. Azt mondják fecske, de minden kunkor után a vonalon egy gúnyos mosoly, az alsó, átkötő, engem kacag a rohadt tatár.

Kínozhatnálak én is: labirintusok, összekötős játékok, mindenféle gyakorlatok.

Inkább választottam egy tollat, ami nem a pontosságot, hanem a kifejezőkészséget, expresszivitást támogatja.

Sketching

Tekerj bele ebbe a videóba, hogy lásd, mire képes a Sketching-1 Crome Thin toll.

Itt találod:

Próbáld ki: Ilyen nyomot hagy, ha csak vonalakat húzkodsz vele, minden szakasz után felengedve.

A vonalak kezdeténél vagy ahol hirtelen fordul, kicsit jobban pacál…

De, ilyesmi, ha folyamatosan rajzolsz, nem emeled fel a tollat:

Itt kicsit növeltem az ecsetméretet, és satíroztam:
Itt pedig mentem körbe-karikába, fel nem emelve a tollat:
Hogy lehetne leírni a viselkedését? Egy olyan digitális eszköz, ahol nem a szándékoltság, hanem a véletlenszerűség a célravezető.

Nem kell görcsölnöd azon, hogy milyen pontosan rajzolsz: Firkálj, élvezd a kezed, a csuklód mozgását, légy szabad. S az eszköz néha tus, néha filc, néha tónusozott nyomot hagy. Nem csak a vonalvezetéssel, de a nyomással is lehet játszani, de az ecsetméret (SHIFT) is érdekesen befolyásolja.

(1) Feladat: absztrakt

Próbáld ki a krómtollat egy absztrakt tusrajzon.

A képnek nem kell semmiről szem szólnia, semmit sem kifejeznie.

Kezdj el különféle ecsetméretekkel rajzolni-cirkálni, s ha megerősödik valamilyen forma, azon dolgozz tovább.

Próbáld ki ezt az eszközt radírként is (E) a visszatörlésekhez.

Használd az krómtoll erőteljesebb tesóját is! Dolgozhatsz több rétegen, de csak egyféle színnel — feketével!

Nekem ez sikeredett…

Smallanthony Youwine: Vak apáca az öregotthon rózsakertjében (2022)

Elkészült művednek adj valamilyen extrém címet, majd mutasd meg tanárodnak!

(2) Feladat: Szimmetria

Kombináljuk krómtollunk előnyös tulajdonságait a szimmetria-kapcsolókkal!

Az Ecsettulajdonságoknál bekapcsolhatod a vízszintes szimmetriát. Arcok, szimmetrikus állatok (bogarak, leplék, pókok), koncepciós karakterek (figuravázlatok, divattervek) illetve sziámi ikrek vázlatolásához jól használható.

Dolgozz gyorsan, feletkezz bele, ne görcsölj!
Lássuk csak, mit hozol ki belőle! (Mutasd meg tanárodnak!)

(3) Diófapác-lavírozás

Ebben a feladatban egy 3D modellt használunk referenciának.

Nagyítsd ki teljes képernyőre, majd a Windows Képmetsző funkciójával másold le, és illeszd be a Krita A4-es, 300 dpi, álló lapjára új rétegként. Majd a CTRL+T segítségével nagyítsd fel a lap méretére, és a beillesztett réteg Átlátszatlanságát (fedettségét) vedd vissza annyira, hogy a főbb vonalak jól látsszanak, de a felette lévő rétegen kényelmesen tudj rajzolni (kb. 40%).

Ezt a rétegsorrendet hoztam létre a rajzoláshoz. Ne felejtsd el lezárni a rétegeket!

Ezután krómtollakkal átrajzoltam a portrét.

Tollrajzként így funkcionál…

Utána egy külön rétegen “diófapáccal” aláfestettem.

Semmi misztikum: A Paint > Watercolor/Waterpaint ecsetek akvarellt utánoznak.

Ezek közül a Waterpaint Hard Edges ecsettel barna színnel és felemelés nélkül bepácoltam a képet (középárnyalat), majd a fényeket és az árnyékokat világosabb és sötétebb árnyalatokkal megfestettem.

Ahogy látod, viszonylag nagy ecsetfejjel dolgoztam, és nem ügyeltem kínosan a pontosságra. Az árnyaláshoz referenciaképpé méreteztem (CTRL+T) a 3D-s képet, s visszaállítottam az Átlátszatlanságát 100%-ra.

Ha pontosan akarsz festeni akvarellel, legtöbbször giccses lesz az eredmény. Ha lazán, elnagyoltan, akkor expresszív.

Smallanthony Youwine

Ha készen vagy, módosítható az aláfestés (fedettség, szín, stb).

Illetve Szűrőmaszkkal — hogy később is módosítható legyen — megváltoztathatod a színét.

Mutasd meg tanárodnak!

3D referenciák

Talán emlékszel, a bevezető leckében emlétettem a digitális festészettel kapcsolatban, hogy elsősorban alkalmazott grafika/festészet, s felvevőpiaca, s nem a hagyományos kiállítótermi világ.

A nyomtatott, illusztrált kiadványok (könyv, magazin, képregény) és a digitális új médiumok (web, játék, illetve a film/animáció előkészítő része).

Két szemponttot kell szem előtt tartanunk:

  • A művészi színvonal: Ezért művészeti végzettséggel rendelkező rajzolókat, festőket várnak ezekre a pályákra. Ahol klasszikus művészi anyagokat (tus, akvarell, olaj, akril) utánzunk. Persze utánozni csak azt tudsz, amivel azelőtt a valóságban is dolgoztál.
  • A gyorsaság: Emiatt használunk rétegeket, jóbarátunkat CTRL+Z-t, a radírt, a színmódosító szűrőket stb. S végsősoron emiatt dolgozunk digitális gépeken, mert ezekenek a képeit már nem kell szkennelni vagy reprózni, így nem roncsolódnak a színek sem.

De mire jók a 3D referenciák? Láttad már a gyöngyfülbevalós lányt  — Johannes Vermeer (1632-1675) — a másik oldaláról?

Most kopírozásra használtuk, hiszen ennek az órának a feladata az ecsetkezelés finomítása volt.

Sok képregényrajzoló alkalmazza hasonlóan a 3D modelleket, tereket, karaktereket — a gyorsaság miatt.

Te döntöd el, hogy a tanulás során

  1. kopírozásra használod (arányok, vonalvezetés megismerése)
  2. vagy referenciának, modellnek, ami körbejárható, sok nézőpontból megismerhető.

Nagyon figyelj arra, hogy ne ragadj benn a kopírozásban. Művészeted — akkor is, ha alkalmazott művészet –, több kell legyen a pauszpapiros másolásnál.

Ne felejtsd el: a kínos pontosság a mérnöki munka vagy a giccs jellemzője.

Kényszer S. Jenő

Itt találsz 3D referenciákat:

https://sketchfab.com/