Hol tartunk most?
Mindeddig a lavírozásos technikákat mutattam meg nektek, ami a valóságban tusrajzzal indul (itt is), majd akvarellel ráfestünk a tusra (a valóságban), de a Kritában egy rétegel alább tesszük ezt, tehát aláfestünk.
Az eddigi technika a “cel shading” volt, amit gyakran alkalmazunk képregényeknél, illusztrációknál, rajzfilmeknél.
Az elnevezésben a cel a celluloidra utal. Régen átlátszó celluloid lapokra festették a rajzfilmek figuráit: Először kihúzták a körvonalakat, aztán megfestették az alapszíneket, majd egyszerű foltokkal árnyalták.
Kép: A vörös teknős ( francia-japán animációs film, 2016 )
Először én hoztam a túsrajzot.
Aztán vázlatot kellett átrajzolnotok.
Melyik volt nehezebb. A kihúzás vagy az aláfestés?
A kihúzás sokatoknál még bátortalanabb, bizonytalanabb. De ennek elsajátítása ezeken a kicsi táblákon némi gyakorlást kíván…
Vonalvezetés
Szóval itt vagyunk a vonalvezetés kérdésénél.
Emlékszel, milyen volt, amikor írni tanultál?
Kínlódva formáltam az f-betűket, 10 egy sorba, van még 11 sor. Azt mondják fecske, de minden kunkor után a vonalon egy gúnyos mosoly, az alsó, átkötő, engem kacag a rohadt tatár.
Kínozhatnálak én is: labirintusok, összekötős játékok, mindenféle gyakorlatok.
Inkább választottam egy tollat, ami nem a pontosságot, hanem a kifejezőkészséget, expresszivitást támogatja.
Sketching
Tekerj bele ebbe a videóba, hogy lásd, mire képes a Sketching-1 Crome Thin toll.
Itt találod:
Próbáld ki: Ilyen nyomot hagy, ha csak vonalakat húzkodsz vele, minden szakasz után felengedve.
A vonalak kezdeténél vagy ahol hirtelen fordul, kicsit jobban pacál…
De, ilyesmi, ha folyamatosan rajzolsz, nem emeled fel a tollat:
Nem kell görcsölnöd azon, hogy milyen pontosan rajzolsz: Firkálj, élvezd a kezed, a csuklód mozgását, légy szabad. S az eszköz néha tus, néha filc, néha tónusozott nyomot hagy. Nem csak a vonalvezetéssel, de a nyomással is lehet játszani, de az ecsetméret (SHIFT) is érdekesen befolyásolja.
(1) Feladat: absztrakt
Próbáld ki a krómtollat egy absztrakt tusrajzon.
A képnek nem kell semmiről szem szólnia, semmit sem kifejeznie.
Kezdj el különféle ecsetméretekkel rajzolni-cirkálni, s ha megerősödik valamilyen forma, azon dolgozz tovább.
Próbáld ki ezt az eszközt radírként is (E) a visszatörlésekhez.
Használd az krómtoll erőteljesebb tesóját is! Dolgozhatsz több rétegen, de csak egyféle színnel — feketével!
Nekem ez sikeredett…
Smallanthony Youwine: Vak apáca az öregotthon rózsakertjében (2022)
Elkészült művednek adj valamilyen extrém címet, majd mutasd meg tanárodnak!
(2) Feladat: Szimmetria
Kombináljuk krómtollunk előnyös tulajdonságait a szimmetria-kapcsolókkal!
Az Ecsettulajdonságoknál bekapcsolhatod a vízszintes szimmetriát. Arcok, szimmetrikus állatok (bogarak, leplék, pókok), koncepciós karakterek (figuravázlatok, divattervek) illetve sziámi ikrek vázlatolásához jól használható.
(3) Diófapác-lavírozás
Ebben a feladatban egy 3D modellt használunk referenciának.
Nagyítsd ki teljes képernyőre, majd a Windows Képmetsző funkciójával másold le, és illeszd be a Krita A4-es, 300 dpi, álló lapjára új rétegként. Majd a CTRL+T segítségével nagyítsd fel a lap méretére, és a beillesztett réteg Átlátszatlanságát (fedettségét) vedd vissza annyira, hogy a főbb vonalak jól látsszanak, de a felette lévő rétegen kényelmesen tudj rajzolni (kb. 40%).
Ezt a rétegsorrendet hoztam létre a rajzoláshoz. Ne felejtsd el lezárni a rétegeket!
Ezután krómtollakkal átrajzoltam a portrét.
Tollrajzként így funkcionál…
Utána egy külön rétegen “diófapáccal” aláfestettem.
Semmi misztikum: A Paint > Watercolor/Waterpaint ecsetek akvarellt utánoznak.
Ezek közül a Waterpaint Hard Edges ecsettel barna színnel és felemelés nélkül bepácoltam a képet (középárnyalat), majd a fényeket és az árnyékokat világosabb és sötétebb árnyalatokkal megfestettem.
Ahogy látod, viszonylag nagy ecsetfejjel dolgoztam, és nem ügyeltem kínosan a pontosságra. Az árnyaláshoz referenciaképpé méreteztem (CTRL+T) a 3D-s képet, s visszaállítottam az Átlátszatlanságát 100%-ra.
Ha pontosan akarsz festeni akvarellel, legtöbbször giccses lesz az eredmény. Ha lazán, elnagyoltan, akkor expresszív.
Smallanthony Youwine
Ha készen vagy, módosítható az aláfestés (fedettség, szín, stb).
Illetve Szűrőmaszkkal — hogy később is módosítható legyen — megváltoztathatod a színét.
Mutasd meg tanárodnak!
3D referenciák
Talán emlékszel, a bevezető leckében emlétettem a digitális festészettel kapcsolatban, hogy elsősorban alkalmazott grafika/festészet, s felvevőpiaca, s nem a hagyományos kiállítótermi világ.
A nyomtatott, illusztrált kiadványok (könyv, magazin, képregény) és a digitális új médiumok (web, játék, illetve a film/animáció előkészítő része).
Két szemponttot kell szem előtt tartanunk:
- A művészi színvonal: Ezért művészeti végzettséggel rendelkező rajzolókat, festőket várnak ezekre a pályákra. Ahol klasszikus művészi anyagokat (tus, akvarell, olaj, akril) utánzunk. Persze utánozni csak azt tudsz, amivel azelőtt a valóságban is dolgoztál.
- A gyorsaság: Emiatt használunk rétegeket, jóbarátunkat CTRL+Z-t, a radírt, a színmódosító szűrőket stb. S végsősoron emiatt dolgozunk digitális gépeken, mert ezekenek a képeit már nem kell szkennelni vagy reprózni, így nem roncsolódnak a színek sem.
De mire jók a 3D referenciák? Láttad már a gyöngyfülbevalós lányt — Johannes Vermeer (1632-1675) — a másik oldaláról?
Most kopírozásra használtuk, hiszen ennek az órának a feladata az ecsetkezelés finomítása volt.
Sok képregényrajzoló alkalmazza hasonlóan a 3D modelleket, tereket, karaktereket — a gyorsaság miatt.
Te döntöd el, hogy a tanulás során
- kopírozásra használod (arányok, vonalvezetés megismerése)
- vagy referenciának, modellnek, ami körbejárható, sok nézőpontból megismerhető.
Nagyon figyelj arra, hogy ne ragadj benn a kopírozásban. Művészeted — akkor is, ha alkalmazott művészet –, több kell legyen a pauszpapiros másolásnál.
Ne felejtsd el: a kínos pontosság a mérnöki munka vagy a giccs jellemzője.
Kényszer S. Jenő
Itt találsz 3D referenciákat: