A Photoshop vektoros eszközei

(1) ROBI

Azért választottam robotokat a következő feladat kompozíciójához, mert a Photoshop Bézier-eszköze nagyon éles vágások létrehozására alkalmas. Kitűnő technikai eszközök — gépalkatrészek, autók, repülőgépek — körbevágására. S mivel ezt a feladatot nem késeken, szikéken és bárdokon akartam bemutatni, maradtak ezek a kedves kis robotok.

Mentsd le mindkét robot képét a saját mappádon belüli új mappába. Válaszd itt a Toll-eszközt, ami megfelel az Inkscape Bézier-eszközének. Gyorsbillentyűje egyébként a (P).

Mielőtt elkezdenéd a robotforma körbejelölését, vess egy pillantást az eszköz Beállításaira a Photoshop helyzetérzékeny eszközsávján, a menü alatt.

Itt találsz egy legördülő menüt, ahol a FORMA és a GÖRBE között választhatsz. Vissza fogunk ide térni később, egyelőre annyit jegyezz meg, hogy

  • A FORMÁVAL vektoros alakzatokat, síkidomokat hozhatsz létre (ahogy az Inkscape-ben az objektumokat).
  • A GÖRBE viszont a mostani célunknak megfelelő vágógörbe lesz.

Válaszd ki a robot fejének egyik sarkát, és a Bézier-eszközzel — az Inkscape-beli módszerünk szerint — kattintgass végig minden sarkon, körbejárva a robotot. A jobb jábánál elkattinthatsz egy kicsit a dobozból is, mivel fedésben vannak, nem akarjuk csonkolni a lábat, a körbevágásnál viszont a hasonló szín miatt nem lesz feltűnő a csalás.

A körbejelölés után körbe is kéne vágni a képet. Ugyanazt a megoldást használjuk, mint a RÉTEGMASZK-nál. A rétegkezelőn van egy lukas téglalap-ikon. DE: Ha azt szeretnéd, hogy ne rétegmaszk, hanem úgynevezett VEKTORMASZK jöjjön létre, akkor erre az ikonra most CTRL-t lenyomva kattints az egérrel.

Ezt persze könnyű elfelejteni:

  • Lukas téglalapra kattintva a Rétegkezelőn — RÉTEGMASZK, amin feketével vagy fehérrel festve szuperradírként, visszavonható radírként viselkedik.
  • CTRL + lukas téglalap a Rétegkezelőn — VEKTORMASZK, ami egy módosítható vektorgörbével vágja körbe a réteget.

Ha elfelejtenéd (egy hét múlva el fogod ;-), akkor kattint a képen jobb egérgombbal, és arcodba tolja a megoldást:

A VEKTORMASZK (vagy vektoros vágómaszk) egy nagyon szimpatikus eszköz azoknak, akik a vektorgrafika felől érkeztek a Photoshopba. Ahogy a RÉTEGMASZKra való festés a kép egyes területeit eltünteti (fekete) vagy előhozza (fehér), itt a vektoros objektum csomópontjainak hurcibálása módosítja a körbevágás formáját.

Van erre egy külön eszköz: A Közvetlen kijelölés eszköz (némileg hasonló az Inkscape Formázójához), amivel kijelölheted és átmozdíthatod a csomópontokat, illetve módosíthatod a szakaszok görbületét az iránypontok mozgatásával.

Ha érzel hibát a körbevágásban (fogsz), módosítsd néhány csomópont átmozgatásával.

Ha készen vagy, mutasd meg tanárodnak, és mentsd 01_ROBI.psd néven egy külön mappába.

(2) OBI

Nyisd meg külön a második robotot a Photoshopban (02_PEN.jpg)! Ennek körbevágása picit nehezebb lesz, mert vannak görbe kontúrjai is. Mindenesetre járjunk el úgy, mintha Inkscape-ben dolgoznánk:

Jelöljük körbe a Bézier/Toll-eszközzel (P) úgy, hogy a lehető legkevesebb pontot rakjuk rá, azokba a pontokba, ahol a görbe változik. (Az antennáját le fogjuk vágni, ha nem akarunk valami neurológia panasszal távozni az óráról.) Valahogy így…

Az Inkscape-ben ilyenkor jönne az a lépés, hogy a szakaszokat meggörbítjük. Igen, az Inkscape-ben. Ott ugyanis egyenes szakaszokat is lehet görbíteni. Itt viszont előtte legalább egyik csomópont modosításával az egyenesből görbét kell készítened. Nem fogunk emiatt háborút indítani, az Inkscape egy kicsit gyorsabb ezen a téren. Váaszd ki a TOLL eszköztárból a Pont transzformáció eszközt (magyarul egyébként Ponttraszformáció, de mindegy).

Válasszuk ki a robotka egyik középső lábát, kattints a Ponttranszformáló eszközzel az egyik csomópontra, de ne engedd fel az egérgombot, hanem kattintva húzd!

Igen, otthon vagyunk! Ez egy Bézier-görbe csomópontja, a két szokásos irányponttal.

  • Ha rögtön sikerült kialakítani a megfelelő görbületet, akkor vakáció!
  • Ha behurkoltad, és még nem engedted el, akkor csavard vissza.
  • Ha már elengedted, akkor kattints újra a csomópontra (sarokponttá változik), majd kattintva húzd, és formáld újra.

Figyeld meg, hogy most már meg tudod fogni a begörbített szakaszt is, és azzal formázhatod!
Az iránypontokat is mozgathatod ezzel az eszközzel — külön-külön.

(Inkscapeből Photoshopba Migrációs Intézet)

Ha hozzá kell adnod pontot, vagy el kell venned, használd a Toll eszközcsoport többi eszközét:

Ha meg kell mozdítani a pontot, akkor a Közvetlen kijelölőt.

Járd körbe és módosítsd a görbét. Kezdetben lehet, hogy kicsit macerás, de gondolj arra, hogy most átültél egy másik autóba, ahol másképp van a hátramenet, attól még nem kell sírógörcsöt kapni vagy körbekerülni a Földet. Szóval hajrá!

Ha készen vagy, készítsd el a réteg Vektormaszkját: Rétegkezelő > CTRL lenn tart > Lukas téglalap > Boldogság!

Mutasd meg a tanárodnak a képet és mentsd 02_OBI.psd néven!

Szerkesztői megjegyzés

Az Adobe-féle görberajzolási paradigma egészen más, mint amit az Inkscape-ben megismertünk.

Szinte minden Adobe-könyv úgy tanítja, hogy nosza, rajzoljunk rögtön Bézier-görbét. Ez olyan, mintha modellrajzolás órán azt kérné a tanárod, hogy rögtön végleges vonalakkal rajzolj — nincsenek keresővonalak, tömegek, befoglaló formák, mérezezés, próbálkozás.

Az Adobe-módszer legtöbbször úgy néz ki, hogy egy kézirajzos vázlatot kvázi kopíroznak rögtön megrajzolt Bézier-görbékkel. Az Adobe-művész, aki először Photoshop-ot vagy Illustratort használt gyorsbillentyűkkel dolgozik, azonnal Bézier-görbét rajzol, egyik keze az egéren, a másik a billentyűzet CTRL és ALT gombjai felett. Tekintete a monitoron…

..és nem pislog…

(3) Bézier-kopírozás

Próbáljuk ezt a módszert ki mi is (oké, pisloghatsz néha). Zárd be a Photoshopot!
Állítsd be a mobilodat 15 perces visszaszámlálásra, amikor kezded a játékot, amit megtalálsz az alábbi cikkben!

(4) ROBI és OBI

Itt az idő, hogy tovább dolgozzunk körbevágott robotjainkkal. Voilá, az év első robotkollázsa!

Van két mentett grafikád: 01_ROBI.psd és 02_OBI.psd. Hozzuk össze őket egy képen! ROBIba húzd be OBIt!

Helyezz el egy “Tömör szín” korrekciós réteget a háttérbe, ez lesz a vászon (hogy ne fürdőszobacsempe előtt szambázzanak).

Rakj egy réteget a fehér réteg fölé, és az Ecset eszközzel (B) fess rá hátteret a következő paraméterekkel:

A Menü alatti beállításokban négy mappányi ecsetet találsz:

  • Az Általános ecsetek az eddigi kerek, éles vagy elmosott szegélyű ecsetek (legtöbbjük festékszóróhoz hasonlít).
  • A Száraz-média ecsetek nem terülnek, nem keverednek, a már megfestett rétegre ráfesthetsz velük (kb. akril).
  • A Nedves-média ecsetek az olajhoz hasonlóan elegyednek, többségük nem is ecset, hanem maszatoló eszköz.
  • A Különleges ecsetek fröccsenések vagy textúrák.

Én ezeket az ecseteket használtam:

Ilyen rétegsorrendben, ilyen eredménnyel, de te természetesen szabad kezet kapsz a festésben…

Mutasd meg az eredményt tanárodnak, majd mentsd le 04_ROBIOBI.psd néven.

(5) SZORGALMI

Készíts hasonló módszerekkel robotos festményt:

Az alakokat Matt Dixon honlapjáról kölcsönöztem.