(1) ROBI
Azért választottam robotokat a következő feladat kompozíciójához, mert a Photoshop Bézier-eszköze nagyon éles vágások létrehozására alkalmas. Kitűnő technikai eszközök — gépalkatrészek, autók, repülőgépek — körbevágására. S mivel ezt a feladatot nem késeken, szikéken és bárdokon akartam bemutatni, maradtak ezek a kedves kis robotok.
Mentsd le mindkét robot képét a saját mappádon belüli új mappába. Válaszd itt a Toll-eszközt, ami megfelel az Inkscape Bézier-eszközének. Gyorsbillentyűje egyébként a (P).
Mielőtt elkezdenéd a robotforma körbejelölését, vess egy pillantást az eszköz Beállításaira a Photoshop helyzetérzékeny eszközsávján, a menü alatt.
Itt találsz egy legördülő menüt, ahol a FORMA és a GÖRBE között választhatsz. Vissza fogunk ide térni később, egyelőre annyit jegyezz meg, hogy
- A FORMÁVAL vektoros alakzatokat, síkidomokat hozhatsz létre (ahogy az Inkscape-ben az objektumokat).
- A GÖRBE viszont a mostani célunknak megfelelő vágógörbe lesz.
Válaszd ki a robot fejének egyik sarkát, és a Bézier-eszközzel — az Inkscape-beli módszerünk szerint — kattintgass végig minden sarkon, körbejárva a robotot. A jobb jábánál elkattinthatsz egy kicsit a dobozból is, mivel fedésben vannak, nem akarjuk csonkolni a lábat, a körbevágásnál viszont a hasonló szín miatt nem lesz feltűnő a csalás.
A körbejelölés után körbe is kéne vágni a képet. Ugyanazt a megoldást használjuk, mint a RÉTEGMASZK-nál. A rétegkezelőn van egy lukas téglalap-ikon. DE: Ha azt szeretnéd, hogy ne rétegmaszk, hanem úgynevezett VEKTORMASZK jöjjön létre, akkor erre az ikonra most CTRL-t lenyomva kattints az egérrel.
Ezt persze könnyű elfelejteni:
- Lukas téglalapra kattintva a Rétegkezelőn — RÉTEGMASZK, amin feketével vagy fehérrel festve szuperradírként, visszavonható radírként viselkedik.
- CTRL + lukas téglalap a Rétegkezelőn — VEKTORMASZK, ami egy módosítható vektorgörbével vágja körbe a réteget.
Ha elfelejtenéd (egy hét múlva el fogod ;-), akkor kattint a képen jobb egérgombbal, és arcodba tolja a megoldást:
A VEKTORMASZK (vagy vektoros vágómaszk) egy nagyon szimpatikus eszköz azoknak, akik a vektorgrafika felől érkeztek a Photoshopba. Ahogy a RÉTEGMASZKra való festés a kép egyes területeit eltünteti (fekete) vagy előhozza (fehér), itt a vektoros objektum csomópontjainak hurcibálása módosítja a körbevágás formáját.
Van erre egy külön eszköz: A Közvetlen kijelölés eszköz (némileg hasonló az Inkscape Formázójához), amivel kijelölheted és átmozdíthatod a csomópontokat, illetve módosíthatod a szakaszok görbületét az iránypontok mozgatásával.
Ha érzel hibát a körbevágásban (fogsz), módosítsd néhány csomópont átmozgatásával.
Ha készen vagy, mutasd meg tanárodnak, és mentsd 01_ROBI.psd néven egy külön mappába.
(2) OBI
Nyisd meg külön a második robotot a Photoshopban (02_PEN.jpg)! Ennek körbevágása picit nehezebb lesz, mert vannak görbe kontúrjai is. Mindenesetre járjunk el úgy, mintha Inkscape-ben dolgoznánk:
Jelöljük körbe a Bézier/Toll-eszközzel (P) úgy, hogy a lehető legkevesebb pontot rakjuk rá, azokba a pontokba, ahol a görbe változik. (Az antennáját le fogjuk vágni, ha nem akarunk valami neurológia panasszal távozni az óráról.) Valahogy így…
Az Inkscape-ben ilyenkor jönne az a lépés, hogy a szakaszokat meggörbítjük. Igen, az Inkscape-ben. Ott ugyanis egyenes szakaszokat is lehet görbíteni. Itt viszont előtte legalább egyik csomópont modosításával az egyenesből görbét kell készítened. Nem fogunk emiatt háborút indítani, az Inkscape egy kicsit gyorsabb ezen a téren. Váaszd ki a TOLL eszköztárból a Pont transzformáció eszközt (magyarul egyébként Ponttraszformáció, de mindegy).
Válasszuk ki a robotka egyik középső lábát, kattints a Ponttranszformáló eszközzel az egyik csomópontra, de ne engedd fel az egérgombot, hanem kattintva húzd!
Igen, otthon vagyunk! Ez egy Bézier-görbe csomópontja, a két szokásos irányponttal.
- Ha rögtön sikerült kialakítani a megfelelő görbületet, akkor vakáció!
- Ha behurkoltad, és még nem engedted el, akkor csavard vissza.
- Ha már elengedted, akkor kattints újra a csomópontra (sarokponttá változik), majd kattintva húzd, és formáld újra.
Figyeld meg, hogy most már meg tudod fogni a begörbített szakaszt is, és azzal formázhatod!
(Inkscapeből Photoshopba Migrációs Intézet)
Az iránypontokat is mozgathatod ezzel az eszközzel — külön-külön.
Ha hozzá kell adnod pontot, vagy el kell venned, használd a Toll eszközcsoport többi eszközét:
Ha meg kell mozdítani a pontot, akkor a Közvetlen kijelölőt.
Járd körbe és módosítsd a görbét. Kezdetben lehet, hogy kicsit macerás, de gondolj arra, hogy most átültél egy másik autóba, ahol másképp van a hátramenet, attól még nem kell sírógörcsöt kapni vagy körbekerülni a Földet. Szóval hajrá!
Ha készen vagy, készítsd el a réteg Vektormaszkját: Rétegkezelő > CTRL lenn tart > Lukas téglalap > Boldogság!
Mutasd meg a tanárodnak a képet és mentsd 02_OBI.psd néven!
(3) Bézier-kopírozás
Próbáljuk ezt a módszert ki mi is (oké, pisloghatsz néha). Zárd be a Photoshopot!
Állítsd be a mobilodat 15 perces visszaszámlálásra, amikor kezded a játékot, amit megtalálsz az alábbi cikkben!
(4) ROBI és OBI
Itt az idő, hogy tovább dolgozzunk körbevágott robotjainkkal. Voilá, az év első robotkollázsa!
Van két mentett grafikád: 01_ROBI.psd és 02_OBI.psd. Hozzuk össze őket egy képen! ROBIba húzd be OBIt!
Helyezz el egy “Tömör szín” korrekciós réteget a háttérbe, ez lesz a vászon (hogy ne fürdőszobacsempe előtt szambázzanak).
Rakj egy réteget a fehér réteg fölé, és az Ecset eszközzel (B) fess rá hátteret a következő paraméterekkel:
A Menü alatti beállításokban négy mappányi ecsetet találsz:
- Az Általános ecsetek az eddigi kerek, éles vagy elmosott szegélyű ecsetek (legtöbbjük festékszóróhoz hasonlít).
- A Száraz-média ecsetek nem terülnek, nem keverednek, a már megfestett rétegre ráfesthetsz velük (kb. akril).
- A Nedves-média ecsetek az olajhoz hasonlóan elegyednek, többségük nem is ecset, hanem maszatoló eszköz.
- A Különleges ecsetek fröccsenések vagy textúrák.
Én ezeket az ecseteket használtam:
Ilyen rétegsorrendben, ilyen eredménnyel, de te természetesen szabad kezet kapsz a festésben…
Mutasd meg az eredményt tanárodnak, majd mentsd le 04_ROBIOBI.psd néven.
(5) SZORGALMI
Készíts hasonló módszerekkel robotos festményt: