Animáció / a mozdulat

Tulajdonképpen szobrokat rajzolunk. Legyen szó kockológiáról, drapériáról vagy alakrajzról. Bosszantó, ha az akt elmozdul, miután órákon át rajzoljuk. Képeinkre a mozdulatlan valóság kerül. Milyen az arca a cigánykereket vető embernek? Kancsalít-e a balerina piruettezés közben? Ki tudja… nem is törődünk vele.

Az első kísérlet, hogy láthatóvá tegyük az időt, Eadweard Muybridge-é volt. Olvasd el a fogadás történetét, amiből megtudod, ki volt Sallie Gardner.

Muybridge képsora az idő mozgásának szekvenciája. Hiszen a valóságban ebből csak ennyit látunk:

Ez a kis klip a párizsi metróban lejátszódó stafétafutásról egy különleges kamerával készült. A képkockákon még a neonok 50 Hz-es villogása is megfigyelhető. De nem ez az érdekes. Nézd az embereket futás közben. Ahogy lelassítjuk az időt olyan, mintha egy táncot látnál. Olyan mozdulatokat, amelyek normál sebességnél szinte megfigyelhetetlenek.

Ha animációt készítesz, neked is “le kell lassítanod az időt” és megfigyelni a mozdulatot úgy, ahogy ez a 4. dimenzióban, az időben történik. No, ez nem jobb agyféltekés rajzolás. Kifejezetten sok megfigyelés, agyalás, térérzékelés, próbálgatás kell hozzá.

Biztosan van kedvenc animációs filmed. Mitől lesz jó egy animáció? Mihez is lehetne hasonlítani?

Az animáció nem egyszerűen egy rotoszkóp-technika (nézz utána, mi az). Magyarul nem csak átrajzoljuk kockáról-kockára egy valós film mozdulatait, hanem átformáljuk, néha pantomimszerűen eltúlozzuk azokat. Itt egy táncos példa egy művészien megvalósított rotoszkópolásra.

Itt pedig egy táncos referenciából készült, de apuszta másoláson túl továbbgondolt szép animáció.

Az igazán jó karakteranimációk szinte mind a pantomin eltúlzott, “táncos”, “túljátszott” vonalát követik. Éppen túlhangsúlyozott, karikatúraszerű jellegükben válnak művészivé.

Itt éppen egy olyan pantomimot látsz, ami megmutatja, hogy a művész a fizikai erőket is el tud játszani…

Ilyen szemmel nézz meg most egy vagy két filmet az Animation Mentor filmjei közül. Képzeld el, hogy egy-egy jelenetet valós emberek játszanának el. Az milyen lenne?

Az animátor nem csak megfigyelő, hanem színész is egyben. Amikor életet ad egy tárgynak, marionettnek, rajzfigurának, akkor saját színészi tudását, lelkét viszi abba bele. A pixilláció műfajában testét is…

Kevin Parry stopmotion animátor. Nagyon szeretem 50-es sorozatait (hogy tudsz 50-féleképpen kijönni az úszómedencéből, stb.). Ezekben — amellett,hogy megcsillogtatja szinászi képességeit is — jó referenciákat találunk majd animációinkhoz.

Válaszolj a következő kérdésekre.